Draagvlakonderzoek aanvullende financiering kunstensector

Dit onderzoek in opdracht van de afdeling Kunsten werd uitgevoerd door IDEA Consult en liep van december 2011 tot eind juni 2012.

Het onderzoek peilde door middel van een online-enquête naar de kennis en het gebruik van bestaande alternatieve financieringsvormen (naast de subsidies vanuit het Kunstendecreet) bij het klantenbestand van de afdeling Kunsten en het Kunstenloket, evenals naar hun noden met betrekking tot informatie en begeleiding.

De enquête werd op punt gesteld in samenwerking met een adviesgroep bestaande uit:

• het Kunstenloket
  • de kunstensteunpunten
  • het agentschap Ondernemen
  • Design Vlaanderen
  • het departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media.

De stuurgroep, samengesteld uit vertegenwoordigers van het beleidsdomein CJSM en van het Kunstenloket,  begeleidde het traject.

Zowel stuurgroep als adviesgroep becommentarieerden de resultaten en ontwerpadviezen. Het eindrapport werd eind juni ingediend en voorgesteld aan het kabinet Cultuur op 9 juli. De afdeling Kunsten verwerkte de conclusies bij een actualisering van de nota alternatieve financiering, die in november aan het kabinet werd bezorgd. De conclusies werden ook toegelicht aan het Vlaams Parlement in de vorm van een antwoord op schriftelijke vraag 19 van 5 oktober 2012 van Herman Schueremans.