Voorwoord

Achter de cijfers, getallen en commentaren van dit jaarverslag schuilt een levendige dynamiek. Een goede reden om in dit voorwoord even in te zoomen op een drietal instellingen binnen het agentschap die dit als geen ander weerspiegelen.

Zo heeft het Frans Masereel Centrum als grafisch centrum zichzelf weer uitgevonden, door nieuwe strategische doelen te stellen waarbij residenties voor professionele kunstenaars verder worden verfijnd en gedifferentieerd, landelijke en internationale kunsthogescholen worden uitgenodigd, actieve samenwerkingsverbanden met belangrijke spelers als Wiels, Z33 worden opgezet en een project zoals Password: Printmaking met Europese steun met 5 internationale partners werd opgestart.

Zo'n Europese werking kenmerkt de Landcommanderij Alden Biesen al veel langer, met prestigieuze internationale projecten als Aqueduct en Echoe, zonder de promotie te vergeten van internationalisering in onderwijs en educatie.

Naast de tientallen evenementen van Zomeropera over het Schots Weekend tot de Dag Oude Muziek ontwikkelt de landcommanderij zich verder tot een steunpunt en expertisecentrum voor de vertelkunst in Vlaanderen en Europa. In dit verband organiseert Alden Biesen het internationaal meertalig vertelfestival, naast workshops voor volwassenen gericht op vorming van vertellers en op projecten over vertellen en vertelkunst in educatie.

Alden Biesen is ook de zetel en voorzitter van FEST, de Europese Federatie voor Storytelling.

Ook het Kasteel van Gaasbeek maakt deel uit van het internationaal netwerk van historische huizen en speelt daar een voortrekkers rol met zijn gesmaakte combinatie van historisch decor en hedendaagse kunst.

De 19de eeuwse romantische visie die de laatste eigenares, markiezin Arconati Visconti, het kasteel meegaf, dient als uitgangspunt voor een reeks excellente tentoonstellingen waar niet gestreefd wordt naar een letterlijke weergave maar, naar een vrije interpretatie en vertaling van de romantische sfeer van vandaag. Tentoonstellingen zoals Sehnsucht, Sleeping Beauties, Exquisite Corpses waar gerenommeerde  kunstenaars als Erwin Olaf, Wim Delvoye, Marijke van Warmerdam, Barbara Visser en Nedko Solakov figureerden, hebben het Kasteel van Gaasbeek als artistiek knooppunt stevig verankerd.

Zoals ik al zei een boeiend, wervelend en uitdagend wereldje gaat schuil achter dit jaarverslag. Ga er eens langs om de cijfers en getallen in hun reƫle context te zien.

Jos Van Rillaer
Administrateur-generaal