Landelijke organisaties voor volkscultuur en landelijke expertisecentra voor cultureel erfgoed

Omwille van de groeiende nood aan specifieke expertise over de zorg voor en de ontsluiting van cultureel erfgoed zet het beleid in op het tot stand brengen van een netwerk van kennis en expertise. In dit netwerk opereert FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed als makelaar. Tegelijk spelen ook collectiebeherende cultureel-erfgoedorganisaties (musea en culturele archiefinstellingen ingedeeld bij het Vlaamse niveau, en de Vlaamse Erfgoedbibliotheek en Archiefbank Vlaanderen) een cruciale rol in dit netwerk. Deze organisaties bezitten immers bij uitstek een expertise over het thema waarrond ze hun werking uitbouwen.

Daarnaast voorziet het Cultureel-erfgoeddecreet in de ondersteuning van dienstverlenende organisaties, met name landelijke expertisecentra voor cultureel erfgoed en landelijke organisaties voor volkscultuur. Dit zijn organisaties die door hun netwerkfunctie en dienstverlenende activiteiten, de doorstroming van (internationale) kennis en expertise centraal stellen.

Landelijke expertisecentra voor cultureel erfgoed zijn organisaties die ondersteuning geven en kennis genereren over een specifiek erfgoedaspect (bijvoorbeeld digitalisering) of kennis en expertise ter beschikking stellen van een zeer grote, diverse deelsector (bijvoorbeeld religieus erfgoed) waar veel betrokkenen de zorg voor en ontsluiting van cultureel erfgoed niet als kerntaak hebben.

Landelijke cultureel-erfgoedorganisaties voor volkscultuur zijn evenzeer dienstverlenende cultureel-erfgoedorganisaties. Ze onderscheiden zich echter doordat hun draagvlak – hun cultureel-erfgoedgemeenschap – bestaat uit een netwerk van verenigingen van voornamelijk niet-professionele erfgoedspelers, vrijwilligers en gebruikers.

De Vlaamse Regering kende in 2012 een totaalbedrag van 2.533.000 euro toe aan de landelijke organisaties volkscultuur en de landelijke expertisecentra voor cultureel erfgoed.

Werkingssubsidies aan landelijke expertisecentra en landelijke cultureel-erfgoedorganisaties voor volkscultuur
Organisatie Gemeente Bedrag
Heemkunde Vlaanderen Mechelen 350.000
Familiekunde Vlaanderen Roeselare 260.000